På vissa håll i landet har vi redan fått skrapa rutorna, älgjakten är i full gång och första snön faller snart i fjällen. Hösten är med andra ord här, och med det står vi snart inför en stundande ny racingsäsong. Som vanligt efter att snöröken efter sista heatet på vårkanten lagt sig påbörjas Silly season med förare som byter team, märken och till och med serie. Vissa flyttar upp, andra ner och en del till USA. Vi summerar vad som hänt så här långt.

Oskar Norum och Emil Harr är båda kvar i USA för Polaris båda A-team . Oskar för Hentges Racing tillsammans med Kody Kamm och Emil för Judnick Motorsports med Carson Alread vid sin sida. Storebror Harr kommer även han att tävla i USA, men Filip sadlar en Arctic-Cat för Zandstra Motorsports där vi tidigare sett Balder Nääs köra. Filip kommer precis som Emil och Oskar köra i högsta klassen PRO. I klassen under, Pro Lite finner vi Gargnäs Lukas Johansson på en Ski-Doo för Green Mountain Racing, samma team som Adam Renheim tävlade för under sin sejour i USA förra säsongen. Det här blir Lukas debut i USA. Även i år är de första racen föra jul strukna i USA och säsongen börjar först i januari, beroende på hur det ser ut med möjligheter till inresa och restriktioner så står Hampus Höglund från Östersund redo med en Ski-Doo på andra sidan atlanten om det lättar upp.

Här hemma sker inga större förändringar vad vi lagt märke till, det vi det är att Oskar Englund kommer att tävla på en Ski-Doo efter ett antal år på Lynx. Linus Pettersson och Nemo Fahlander går upp i Stock efter några framgångsrika år i Ungdom. Till skillnad från teamen USA så är det klassiskt svenskt och tyst från våra förare är hemma under sommarhalvåret. Vi vet att förberedelserna är i full gång hemma i garagen, det byggs snart skotrar och det förbereds banor, men det sker i det tysta. Byter ni klass, märke eller team så tagga skotercross.se för publicering.

 

Foto: Judnick Motorsports/ Crystal Wallem Photography