Inför kommande säsong sker endast mindre korrigeringar av reglemente och upplägg för mästerskapen i de olika grenarna. En större översyn sker till 2016 års säsong och målsättningen är att denna skall kunna vara i princip klar innan 2015 års säsong är över. Det slutgiltiga reglementet publiceras inom kort, här följer en kort sammanfattning över de justeringar som gjorts.
Allmänt
- Startnummerklasserna har slagits ihop i de olika grenarna för att minska den administrativa hanteringe. Dvs har man t ex startnummer 5 i Pro Stock så har man det i både cross, backe och enduro. Fram till 31 oktober kan de som har startnummer sen förra säsongen boka dem igen i TA. Från 1 november släpps det fritt. Prioritetsordningen vid krockar är följande:
- Svenska förare prioriteras till numret före utländska.
- Elitförare prioriteras till numret före senior- och juniorförare.
- De med placering 1-3 i SM i skotercross 2014 har rätt till de startnumren i respektive klass kommande säsong.
- Crossförare prioriteras före backe och enduro
- Om ovan nämnd prioriteringsordning kan avgöra rätt till nummer så tas kontakt med berörda förare för att genom överenskommelse till att dela numret.
- Svensk förare som tävlar internationellt i respektive lands högsta serie kan erhålla elitlicens efter ansökan till snöskotersektionen.
- Snöskotersektion kan frånta en förare dess elitlicens.
- Bränslereglerna ändras något. I Pro Open och Racer blir det tillåtet att använda ett bränsle med fritt oktantal, syrehalt och densitet så länge det erhålls från en drivmedelsleverantör i sin ursprungliga form.
- Större whoops tillåts i både cross och backe.
- Förtydligande kring omkörning vid gul flagg: det är tillåtet att passera varvad förare som lämnar plats och omkörning kan göras på ett säkert sätt.
Skotercross
- SM körs som tre deltävlingar och en avslutande final. Poäng från deltävlingar tas med till SM-finalen där topp 16 i totalen får köra. SM-finalens heat ger dock dubbel SM-poäng mot deltävlingarnas finalheat. Denna justering görs för att man ska ha nytta av att köra alla deltävlingar men att ändå SM-finalen ska väga tyngst.
- I SM-deltävlingarna kommer återigen att delas ut maskinunderhåll till topp tre. Snöskotersektionen går sedan in med en maskinunderhållspott till SM-finalen.
- Sverige Cup körs som tidigare med tre deltävlingar i Norr respektive Söder. Gemensam final som körs i samband med SM-finalen. Topp åtta från respektive region kör finalen. Här utgår klassen Semi Pro Open pga lågt deltagarantal de senaste åren.
- Stadioncross-SM körs i samband med SM-veckan i Örebro under vecka 5 2015. Nytt för i år är att endast förare med svensk licens som tävlar för svensk förening får köra. Topp tio från 2014 är direktkvalificerade och resterande 20 förare tas ut av sektionen.
Backe
- SM/RM körs som tidigare med tre deltävlingar i Norr respektive Söder. Gemensam final där topp åtta från varje region i respektive klass får köra.
- Pro Open bort som SM-klass, förare där hänvisas till Racer.
- RM arrangeras i Ungdom 12-14, Ungdom 14-16, Sport 800 och Sport 800 Dam.
- Det är inte längre tillåtet att dubblera i en SM- och en RM-klass.
Enduro
- SM körs i en eller flera deltävlingar som räknas ihop till en total slutställning i SM.
- SM-klasserna Pro Stock och Sport 800.
Svemos Snöskotersektion
snoskoter@svemo.se