Vad är Skotercross.se?

Skotercross.se är en webbsida där nyheter och information den del av snöskotersporten som SVEMO Snöskotersektion reglerar. Det är till exempel: SM i skotercross, SM i stadioncross, SM i backe, SM i enduro samt internationella och nationella tävlingar där Svemo är involverade.

Vad är skotersport?

Snöskotern är en relativt ung uppfinning. Den första moderna snöskotern föddes i och med Bombardier presenterade sin lilla översnömaskin kallad Ski-Doo 1959. Den var en liten och relativt enkel maskin bestod av två skidor för styrning, en liten motor i framänden som täcktes av en kåpa, en dyna som var placerad ovanpå drivmattan. Det är än idag själva grundreceptet för en snöskoter. Redan på 60-talet drog skotertävlingar igång på allvar. Det tävlas i många olika former som skotercross, enduro/långlopp, backe, dragracing, rundbana, hillclimb, watercross, veteran, knatte, och så vidare.

Regler

Snöskoter (Skotercross, stadioncross, backe, enduro, guldhjälm, classic, enklare tävling)

Svemo Specialreglemente Snöskoter (här finns även länk till polisens FAP)

Svemo Nationellt tävlingsreglemente (NT)

Regler för snöskoter i andra länder

NMF Norges Motorsportforbund Spesialreglement Snøscooter (välj Resurstype: Lov og bestemmelser och Taggar: Snøscooter)

SML Suomen Moottoriliitto ry Snöskoterregler

Amsoil Championship Snocross (Nationals och ISOC Reginals) USA

FIM och FIM Europe (Internationella Motorcykelförbundet)

FIM Snowcross World Championship and FIM Women’s Snowcross World Cup Regulations

FIM Europe Snowcross European Championship Rules

 

Skotersporten i Sverige

Det finns fyra stora tillverkare av snöskotrar: BRP (Ski-Doo och Lynx), Polaris, Yamaha och Arctic Cat. Den största marknaden är Nordamerika där det säljs drygt 100 000 nya snöskotrar varje säsong. Utanför Nordamerika är Ryssland och Sverige, Finland och Norge de största marknaderna. Ryssland har haft en enorm tillväxt de senaste åren men den ekonomiska bubblan där har i alla fall tillfälligt tagit knäcken även på skoterförsäljningen. I Sverige har vi tävlat med snöskotrar sedan de dök upp här men den första SM-tävlingen kördes 1969. Då i klasserna 280-kubik, 320-kubik och över 320-kubik. Redan på den tiden importerades utländska märken som Ski-Doo och Arctic Cat men även lokala märken som Ockelbo och Sno-Tric/Aktiv skördade stora framgångar. Den svenska skoterindustrin försvann i början av 90-talet och det enda nordiska märke som fanns kvar var finländska Lynx (som sedan ett tag ingick i den kanadensiska Bombardierkoncernen) som däremot lyckades dominera den nordiska skotersportmarknaden.

Svenska förare har länge varit i toppen av skotersporten. Dock ska det tilläggas att den europeiska skotersporten är reglerad under FIM, Internationella motorcykelförbundet medan den nordamerikanska skotersporten har skapat en egen organisation, ISOC – International series of champions, med lite andra regler än de europeiska. USA korar exempelvis sin världsmästare i Amsoil Championship Snocross Nationals medan vi gör det via FIM Snowcross World Championship.